MAKARÓNY S OŘECHOVOU OMÁČKOU

Vlašské ořechy jako základ spolu s cibulí dodají nevídanou chuť omáčkám, ale i polévkám.
Deset až dvanáct sušených rajčat na hodinu namočíme do teplé vody, vymačkáme a nakrájíme na proužky. V v hluboké pánvi rozehřejeme dvě lžíce oleje a necháme na něm změknout pokrájenou cibuli. Přidáme 100 g umletých vlašských ořechů a chvíli společně opékáme. Vmícháme jednu najemno nastrouhanou mrkev, sušená rajčata a 200 g na kostičky nakrájeného mandlového tofu (je koupené v DM drogerii, ale lze použít i jiné, například uzené tofu). Mícháme, dokud se směs nezačne přichytávat ke dnu a přidáme 400 g oloupaných a nakrájených rajčat (můžeme použít rajčata z plechovky). Osolíme, podlijeme sběračkou vody a dusíme 5 – 10 minut. Podáváme se semolinovými makarony.


OVESNÉ PLCIČKY

Oves je velmi zdravý a takové ovesné placičky jsou skvělá věc pro malé i velké mlsouny 
Dnes jedu instalovat výstavu do Dobrušky (kdo jste odtud, nebo se chystáte na místní Svatováclavské slavnosti, zastavte se v knihovně, budou tam viset moje grafiky)  a na cestu jsem upekla právě tohle ovesné potěšení. Placičky dodají spoustu energie minimálně na půl dne. K tomu jablíčko a máte vystaráno!
300 g ovesných vloček s 50 g kokosového oleje opražíme v troubě nebo na pánvi a necháme vychladnout. Vmícháme 50 g rapadury (nebo cukru), 50 g konopného semínka, 50 g hrozinek, 30 g karobu, 50 g celozrnné špaldové mouky, špetku soli, dvě lžičky kypřicího prášku, nakonec 4 celá vejce.
Lžičkou klademe hromádky na vymaštěný plech a pečeme asi 15 minut při 180 stupních, ještě teplé sundáme z plechu a necháme zchladnout na mřížce.



ZELENINOVÁ KUCHAŘKA

Výborná jídla Petra Klímy jsem měla možnost ochutnat několikrát, připravoval totiž pohoštění na křty mých prvních kuchařek v jídelně Country Life v Dejvicích a moc jsme si tenkrát všichni pochutnali. Proto jsem netrpělivě očekávala, až světlo světa spatří jeho knižní dítě, krásná Zeleninová kuchařka. Pokud chcete mít jistotu, že se jídlo povede a zároveň bude chutné a krásné na pohled, jděte do ní!




PLACKY

S podzimem nastanou nejrůznější radovánky a jednou z nich jsou placky pečené přímo na kamnech. V tomto směru studené počasí vítám a těším se na plackobraní 
Tohle není recept, takže vám nepovím, kolik čeho, protože jsem to neodměřovala a vy určitě přijdete ještě na lepší pochoutku. Placky jsou z vařených brambor, polohrubé mouky a trochy olivového oleje, po upečení je prima olejem placky ještě potřít. Pomazánka je z lahůdkového tofu, sušených rajčat, syrové strouhané mrkve, česneku, soli, chilli a olivového oleje. Všechno dohromady rozmixované v robotu. Byla to dobrota!


LUNÁRNÍ KALENDÁŘ MARTINY LUKÁŠKOVÉ NA 38. TÝDEN ROKU 2017


ŘEPÁNKY

No prosím! Tohle je řepa, která už téměř z našich polí vymizela, a jaká se z ní dá udělat dobrota 
Řepánky se dělají běžně s mákem, ale já jsem to chtěla zkusit ještě jinak.
600 g očištěné cukrové řepy a 300 g oloupaných a jádřince zbavených jablek nastrouháme na nudličky, vložíme do rendlíku, přidáme 60 g rapadury (nebo cukru), šťávu z půlky citrónu, mletou vanilku a skořici a 2 lžíce rumu. Dusíme půl hodiny ve vlastní šťávě na mírném ohni, občas promícháme. N
echáme vychladnout.
Z 250 g polohrubé bílé mouky, 250 g celozrnné špaldové mouky, špetky soli, sáčku instantního droždí (nebo kostky čerstvého), dvou lžic rapadury, jednoho najemno strouhaného jablka, 50 g rozehřátého rostlinného másla (např. Cocovit) a přibližně 150 ml vlažné vody (záleží na velikosti a šťavnatosti přidaného jablka) zpracujeme pružné těsto, které necháme v míse zakryté ubrouskem hodinu kynout.
Vykynuté těsto znovu prohněteme na válu a rozdělíme na 18 stejných dílů, které vytvarujeme do kuličky, rozválíme a plníme řepnou náplní. Dobře uzavřeme, přimáčkneme a rovnáme do pekáčku (cca 25/40 cm), ve kterém jsme rozpustili 50 g rostlinného másla. Jak tam ty buchtičky skládáme, pěkně je metličkou promazáváme, aby se nám po upečení neslepily k sobě 
Necháme v pekáčku ještě 15 minut kynout a pak pečeme při 180 stupních asi půl hodiny v troubě dozlatova. Vyklopíme a necháme vychladnout. Místo cukru na závěrečné ozdobení můžeme použít sušené mandlové mléko.




SALÁT Z ČOČKY A KVĚTÁKU

Výtečný salát, který si stoprocentně zamilujete!
Večer namočíme 200 g neloupané červené čočky (můžeme použít i hnědou, zelenou nebo černou čočku, nikoliv ale čočku červenou loupanou!) a druhý den ji v čisté vodě s kouskem řasy kombu uvaříme doměkka. Řasu přidávám k luštěninám kvůli obsahu jódu, po uvaření ji nakrájím a přidám do salátu. Uvařenou čočku slijeme přes cedník a necháme vychladnout. Hlávku květáku rozebereme na růžičky a uvaříme v páře doměkka, ne do rozbřednutí. Čočku promícháme s květákem, přidáme 3 pokrájené naťové cibulky, 10 sušených, předem namočených a nakrájených rajčat a svazek rukoly. Spojíme zálivkou: 1 lžíce rýžového sirupu, himálajská sůl, čerstvě mletý pepř, utřený stroužek česneku, 3 lžíce vinného octa a 3 lžíce olivového oleje. Podáváme na listech ledového nebo hlávkového salátu jako plnohodnotné hlavní jídlo.


CHALVA

Rozehřejeme ve vodní lázni 50 g kakaového másla a vmícháme do něj 200 g předem nasucho opraženého a namletého sezamového semínka, 100 g nasekaných hrozinek (můžeme je namlít spolu se sezamem), špetku soli a 50 g hustého akátového sirupu (nebo jiného oblíbeného hustého sladidla). Dobře prohněteme, na fólii vytvarujeme do válečku, zabalíme a necháme ztuhnout v chladu.


DÝŇOVÁ KAŠE S HOUBAMI

Asi všichni známe dýňovou kaši, uděláme ji úplně snadno tak, že neoloupanou dýni hokaido zbavenou semen nakrájíme na kostky a se stejným množstvím brambor vložíme do hrnce, osolíme, okmínujeme a vaříme ve vodě stejně, jako vaříme brambory. Slijeme, ale ne zcela, trochu vody necháme, přidáme lžíci dobrého oleje a trochu rostlinné smetany a rozmačkáme nebo rozmixujeme tyčovým mixérem dohladka.
Poprvé v životě jsem ochutnala veganský výrobek Goody Foody, je to něco jako seitan, takže klidně místo něj použijte ten.
Takže: 150 g Goody Foody (nebo seitanu) nakrájíme na kostičky a vložíme do pekáčku spolu s půl kilem nakrájených hub, cibulí, solí, kmínem a 2 lžícemi rostlinného másla nebo oleje. Pečeme při 200 stupních bez pokličky asi půl hodiny, dokud nejsou houby dobře upečené, občas promícháme. Houbovou směs vrstvíme na dýňovou kaši. Výtečné je k tomu něco kyselého.