EPITAF ZA SVATOJÁNSKOU LÍPU

Dnešek je pro mě velmi, velmi smutný den. Kácejí překrásnou, prastarou lípu u svatojanského kostelíka svatého Jana, která byla maličká, když ještě nikdo z těch, kdo ji dnes vraždí, nebyl na světě. Dotvářela atmosféru naší malé vesničky, ze které postupně všechno krásné mizí. Nejprve to byly majestátní a vzácné jedle, nyní přišla na řadu jedna ze dvou vesnických lip. Tento symbol sounáležitosti, bratrství a dobré vůle komusi překážel. Zastupitelstvo obce rozhodlo o jejím pokácení. Povolení dostali. Říkám si, co bohulibého, užitečného a krásného, zbude po takových lidech? Jaká památka na starostu a zastupitele zůstane v naší vesničce? Pařezy. V době, kdy se stále více klade důraz na ozeleňování, na zachování stromů a remízků, městských a venkovských parků a parčíků, u nás ve Svatojánu se kácí.
Moje srdce pláče a nikdy nezapomenu, co pro mne tato nádherná, obrovská lípa znamenala, právě z ní jsem měla bohatou zásobu lipového květu na zimní nachlazení a kašel, právě ona každý červen bzučela včelami. Když jsem přijížděla domů, právě ona mi vždy říkala”jsi doma”. Tolik lásky a užitečnosti dávala zcela zdarma po tolik let a tohle je lidský vděk. Nedostane se jí péče a ochrany, přijde člověk s pilou. Je mi hanba, že jsem součástí téhle společnosti. Odpusť, lípo krásná, strome lásky a přátelství, slibuji, že za tebe vysadím deset jiných. Nevím, co dál napsat, slova se mi špatně hledají, zůstává jen smutek a beznaděj.
Zápis z jednání obecního zastupitelstva z 12.11. 2017:
"8) Dále ZO jednalo o poražení lípy u kostela. Kromě nepořádku z plodů a listí na hřbitově a okolo něj, hrozí nebezpečí, že větve zasahující na hřbitov poškodí pomníky. Jejich ořezáním by však lípa vypadala nevzhledně a navyváženě. Rozhodnuto bylo tedy o celkovém poražení. Hlasování: 5 pro." - tedy 5 zastupitelů z 5 přítomných hlasovali pro, nenašel se ani jediný z nich, který by se toho krásného stromu zastal. Jednomyslně vinen.






12 komentářů:

  1. Paní Evo,úplně s Vámi soucítím.V naší asi ještě menší vesničce kam jezdíme na chalupu do domu po praprarodičích se děje podobná pro mne nepochopitelná devastace zeleně.Nejen,že se kácí jako o závod,ale místostarosta chodí po vesnici s postřikovačem a likviduje Roundapem! každou travičku v chodnících a dokonce na dětském hřišti.Ptám se sama sebe jak tohle skončí.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Snad až na místa těchto lidí nastoupí jejich vnoučata či pravnoučata, věci se změní, pokud ještě nebude na všechno pozdě.

      Vymazat
  2. Aj ja som smutný za každým vyťatým stromom vo svojom okolí. Stále ďakujem prozreteľnosti, že mi dáva silu zmeniť veci, ktoré zmeniť môžem a prijať veci, ktoré sa zmeniť nedajú. Je smutné strácať staré posvátne stromy. Ale v našom živote, myslím si je lepšie rozsvietiť malý oheň ako preklínať tmu. A tak sadím stromy, napriek tomu, že už ich majestátnu korunu už asi neuvidím.

    OdpovědětVymazat
  3. "Nepořádek z plodů a listí...." ??? Kam jsme to došli, že nám tohle vadí ? Smutné, hodně smutné. Ignorance a neúcta. Nepořádek po techno párty se taky musí uklidit, proč nám vadí uklízet listí ? Nedávno jsem slyšela v rádiu, že hasiči v Chrudimi schazovali hnízda ptáků, protože lidem vadil "hluk" Že bych to opět srovnala s hlukem při techno párty ? Je to k pláči :(

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, je to k pláči. Někteří lidé připomínají larvy kroutící se v temném kalu, nemají potuchy o ničem co je přesahuje, o kráse a jednotě. Snaží se jen naplnit si břicha.

      Vymazat
  4. Jak já Vám Evi rozumim...a ta beznaděj, já mám vždy, i nyní při čtení Vašeho psaní, normálně pocit, že mi pukne srdce, učím se s tím stále pracovat, jinak bych byla z lidského počínání velmi nešťastná bytost:(.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zuzano, i to je můj velký úkol, nepropadnout naprosté beznaději a zoufalství nad stavem světa a lidského konání. Někdy to jde lépe a někdy prohrávám.

      Vymazat
  5. U nás je to podobné, listy, vysoká tráva, húštiny - všetko je považované za neporiadok. A tak nosím vo vreckách semená, oriešky, žalude a sadím...snáď aspom niečo prežije...

    OdpovědětVymazat
  6. To jsou opravdu smutné zprávy a ještě smutnější fotografie! Je mi líto. Poražení takového stromu z tak malicherných důvodů je smutnou lidskou porážkou. Ale věřím, že "boží mlýny melou pomalu, ale jistě" a že ti, kdo pro nedotknutelnost kamenných náhrobků mrtvých a pomyslné pohodlí jejich obhospodařovatelů vezmou život tak prastarému tvoru jako byla vaše lípa, dojdou v budoucnu odpovídající odplaty. Věřím tomu a věřit nepřestanu jako u každého podobného činu, o kterém se dozvídáme a musíme akceptovat fakt, že se prostě stal. Vřele doporučuji všem starostům, zastupitelům, ale i všem občanům obcí, městeček, měst i velkoměst, tedy těm, kteří takové lidi volí jako své zástupce, k přečtení úžasnou knihu pana Petera Wohllebena, Tajný život stromů, snad to zachrání alespoň jeden další strom od jeho poražení! Petra Kalíková

    OdpovědětVymazat
  7. Evi úplně vás chápu. u nás se taky kácely lípy, celá alej okolo silnice, naštěstí místo nich byly vysázeny svépomocí lípy nové. ale lípa, která rostla na konci naší ulice, která je cvičně nazývána "K lípám" byla skácena loni a místo ní nic. Ano byla stará, ale asi bychom místo ní měli vysázet, stejně jako Vy, novou. a někde jsem slyšela, že národní strom by se kácet neměl.
    přeji krásný Majka

    OdpovědětVymazat
  8. Au, srdce se mi sevřelo. Za tuhle chuďěru i za ty stromy které už jsem oplakala. Ta beznaděj nad lidskou hloupostí mě mučí snad nejvíc. Slzy oschnou a člověk zapomene jak to bolelo, ale to místo po našich milovaných zůstane prázdné.

    OdpovědětVymazat