TEMNÝ LES



Sci-fi Temný les Liou Cch'-sina je v mnoha ohledech lepší než první díl trilogie s názvem Problém tří těles. Zpočátku mi trochu vadil přepjatě zářivě futuristicky pojatý popis budoucnosti, připadala jsem si jako v Neználkovi na Měsíci. Postupující děj mě ale vyvedl z omylu a selanka byla ta tam. Jde o to, že chování veškerých vesmírných civilizací funguje na principu temného lesa – vzájemně se nevidíme, ale jakmile spatříme světýlko pod stromy (rozuměj lokalizujeme obydlenou planetu ve vesmíru), musíme zabít, nebo budeme sami zabiti. Veškeré alternativy směřují vždy ke shodnému výsledku, jiný scénář není z principu možný. Závěr byl ale přesně takový, jaký mám u dobré a klasické sci-fi ráda. Vlastně to mám ráda třeba i u Predátora se Schwarzeneggerem nebo v knížce Marťan od Andy Weira. Ve všem tom marasmu destrukce a ničení planety Země snad ještě můžeme vykřesat hrdost na lidskou nezdolnost a důvtip. Takže doufám, že to s námi nakonec dobře dopadne a za takovou naději jsem ráda.






CUKETA ZAPEČENÁ S RAJČATY A TOFU

Ve spíži jsem měla ještě jednu velkou cuketu z léta a ve sklepě dvě skleničky zavařených rajčat. K tomu jsem v chladničce sušila lahůdkové tofu. Tak co s tím? Samozřejmě tu nejjednodušší věc – zapéct!
Do vymaštěné zapékací misky vrstvíme 750 g na kostičky nakrájené cukety, 600 g spařených, oloupaných a nakrájených rajčat (lze použít i sterilovaná) a dvě velké cibule. Vrstvy prosypeme bylinkovou solí s tymiánem, rozmarýnem a šalvějí, opepříme a pokapeme olivovým olejem. Navrch rozdrobíme 200 g lahůdkového tofu. Pečeme nejprve zakryté půl hodiny při 180 stupních, pak poklici sejmeme a dopečeme dozlatova. S chlebem nebo brambory.



ŽITNÉ TĚSTOVINY S ČERVENÝM ZELÍM

Dvě až tři cibule a tři stroužky česneku nakrájíme a osmahneme na dvou lžících oleje, přidáme 40 g předem namočených a nadrobno nasekaných sušených rajčat. Po chvíli vmícháme na nudličky nakrájenou půlku hlávky červeného zelí. Osolíme, okmínujeme, trochu podlijeme a dusíme doměkka. Mírně osladíme pšeničným sirupem (nebo jiným sladidlem) a dokyselíme jablečným octem. Uvaříme 400 g žitných těstovin a promícháme je se zelím. Podáváme se salátem.


ZELENÁ ČOČKA S HLÍVOU

130 g zelené čočky namočíme na půl hodiny do vody a potom ji v čisté vodě uvaříme doměkka, nesmíme ji ale rozvařit.
400 g hlívy očistíme a nakrájíme na proužky, vložíme ji do pekáčku spolu se lžící oleje, pokrájenou cibulí a dvěma stroužky česneku a kmínem, osolíme a pečeme v troubě dozlatova, občas promícháme.
Uvařenou a scezenou čočku promícháme s houbami, ochutíme umeoctem a podáváme na listech salátu.



NATŘÁSANKA

Moučník z Krkonoš. Vždycky, když zkouším nějaké jídlo z Krkonošské kuchařky Jiřího Marholda, musím vzdát hold tehdejším hospodyňkám, které z mála dokázaly tvořit nevídané věci. Z pár surovin (brambory, jablka, zelí, houby, kozí tvaroh...) doslova vykouzlily cokoliv od polévek přes výživná hlavní jídla, rozličné moučníky až po cukroví.
Tahle bašta je triviálně jednoduchá a skvělá. A rozhodně po ní ani nezchudnete, ani neztloustnete.
Půl kila vařených brambor oloupeme a nastrouháme nahrubo. Na vál postupně nasypeme 200 g hrubé mouky a brambory po částech rukama „natřásáme“ – odtud název. Cílem je rovnoměrně obalit všechny brambory moukou.
Pekáček vymastíme a polovinu brambor do něj narovnáme. Půl kila jablek nastrouháme na okurkovém struhadle na tenoučké plátky a rozložíme je na brambory. Posypeme přírodním cukrem a skořicí a zakryjeme druhou půlkou brambor. Pokapeme čtyřmi lžícemi rozpuštěného rostlinného másla a pečeme při 200 stupních hodinu. Jíme teplé nebo studené.



KVAŠENÁ ZELENINA

S kvašenou zeleninou jsem trochu už jako kolovrátek, viďte? 
Ale je to skutečně skvělý zdroj vitamínů a enzymů, které nám v zimě pomáhají zůstat fit. Na naše celkové zdraví a imunitu mají totiž zásadní vliv naše střeva a proto se snažíme, abychom je nepřetěžovali, ale naopak jim poskytli tu správnou potravu. A právě mléčné kvašení je to pravé. 
Můžete použít v zásadě jakoukoliv zeleninu, já mám ráda červenou řepu, ale komu nechutná, třeba brokolice je také výborná.
Univerzální recept připojuji, ale můžete klidně vynechat chilli a zázvor a přidat třeba kmín a hořčičné semínko. Množství soli odhaduji, solím ale více, než bych solila normální salát určený ihned k jídlu, asi dvojnásobně. 


LUNÁRNÍ KALENDÁŘ MARTINY LUKÁŠKOVÉ NA 46. TÝDEN ROKU 2017


DÝŇOVÉ LASAGNE

Co s úrodou dýní? Zkuste třeba lasagne. Trochu moučná chuť dýní (která je mi trochu nepříjemná) v tomto receptu není nikterak výrazná a myslím, že si pochutnáte stejně jako my. Množství je pro 6 osob.
Nejdříve omytou dýni zbavenou semen nakrájíme na kostky, vložíme do vymaštěného pekáčku a pečeme při 180 stupních asi 30 minut, dokud se nezměkne. Potřebujeme půl kila pečené dýně.
V hluboké pánvi rozehřejeme dvě lžíce oleje a necháme na něm změknout pokrájenou cibuli a tři stroužky česneku. Vmícháme dvě pokrájené kapie, 100 g oliv, pečenou dýni a 800 g spařených, oloupaných a nakrájených rajčat. Osolíme, okořeníme bazalkou, pepřem a chilli, podlijeme 200 ml vody a dusíme půl hodiny. Zjemníme 100 ml ovesné smetany.
Ve 150 g ovesné smetany rozmícháme 100 g mletých vlašských ořechů.
Do vymaštěného pekáčku (cca 40/30 cm) navrstvíme třetinu omáčky, na ni narovnáme lasagne a totéž uděláme ještě dvakrát. Poslední vrstvu tvoří lasagne, které potřeme ořechovou směsí. Pečeme při 170 stupních asi 40 minut. Podáváme se salátem.



BÁBOVKA S MOŠTEM

V jedné nádobě promícháme 150 g celozrnné špaldové mouky, 150 g polohrubé bílé mouky, špetku soli, 100 g kokosového cukru (nebo obyčejného cukru), lžičku skořice, lžičku mleté vanilky, lžičku strouhané citrónové kůry, dvě lžičky kypřicího prášku a půl lžičky jedlé sody.
Ve druhé nádobě rozšleháme tři celá vejce, 100 g rozpuštěného rostlinného másla a 250 ml jablečného moštu. Vlijeme k mouce, krátce, ale důkladně promícháme a nakonec vmícháme nahrubo nastrouhané jablko. Nalijeme do vymaštěné a vysypané bábovkové formy a pečeme při 180 stupních 40 minut.




BULGUROVÝ SALÁT S OŘECHY

Skvělý, lehký salát, vhodný k střídmějšímu obědu nebo k večeři.
100 g pšeničného bulguru propláchneme v cedníku, vložíme do hrnce, zalijeme 300 ml osoleného zeleninového vývaru a vaříme na mírném ohni, dokud se voda neodpaří a bulgur nezměkne. Vysypeme jej do mísy, promícháme a necháme vychladnout. 80 g vlašských ořechů opražíme nasucho na pánvi a přidáme je k bulguru. Vmícháme pokrájenou salátovou okurku, 80 g oliv, 4 nakrájené naťové cibulky a ochutíme lžící umeocta. Podáváme na listech salátu.